Το AdBlue είναι ένα υδατικό διάλυμα που αποτελείται από 32,5% ουρία υψηλής καθαρότητας και 67,5% απιονισμένο νερό.
Το AdBlue σε συνδυασμό με την τεχνολογία εκλεκτικής καταλυτικής αναγωγής, μετατρέπει το 85% των οξειδίων του αζώτου, σε αβλαβές άζωτο και υδρατμούς.
Εγχέεται στο σωλήνα της εξάτμισης, που βρίσκεται πριν από τον καταλύτη SCR και μετά τον κινητήρα.
Η SCR (Selective Catalytic Reduction: Εκλεκτική Καταλυτική Αναγωγή) είναι το όνομα μιας από τις τεχνολογίες επεξεργασίας καυσαερίων για τα οχήματα ντίζελ, μέσω της οποίας μετατρέπονται τα οξείδια του αζώτου σε υδρατμούς και άζωτο, χάρη στη χρήση του AdBlue.
Ο αέρας που αναπνέουμε αποτελείται από 80% άζωτο, το οποίο είναι εντελώς ακίνδυνο. Όταν θερμανθεί μέσα στο σωλήνα της εξάτμισης, το AdBlue αποσυντίθεται σε αμμωνία και διοξείδιο του άνθρακα. Όταν τα οξείδια του αζώτου NOx αντιδράσουν με την αμμωνία μέσα στον καταλύτη, τα επιβλαβή NOx μετατρέπονται σε αβλαβές άζωτο και νερό.
Συνήθως χρησιμοποιείται σε βαρέα οχήματα όπως φορτηγά, λεωφορεία, αλλά τα τελευταία χρόνια βλέπουμε συχνά την χρήση AdBlue και σε πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα τελευταίας τεχνολογίας. Με την εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας οι εταιρίες έχουν επιτύχει πολύ σημαντική μείωση των NOx, που αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Για να μάθετε αν το αυτοκίνητό σας είναι εξοπλισμένο με την τεχνολογία SCR, μπορείτε να ανατρέξετε στο εγχειρίδιο του οχήματος σας ή να επικοινωνήσετε με την αντιπροσωπεία. Επίσης, αν παρατηρήσετε το χαρακτηριστικό στόμιο πλήρωσης της δεξαμενής AdBlue στο αυτοκίνητο, τότε το αυτοκίνητό σας είναι εξοπλισμένο με SCR.
Η θέση του σωλήνα πλήρωσης ρεζερβουάρ AdBlue εξαρτάται από το μοντέλο του οχήματός σας. Σε ορισμένα μοντέλα βρίσκεται δίπλα στο στόμιο πλήρωσης diesel. Σε άλλα είναι στο πορτμπαγκάζ και σε άλλα οχήματα είναι κάτω από το καπό.
Η χωρητικότητα της δεξαμενής AdBlue εξαρτάται και πάλι από το μοντέλο του οχήματός σας. Σε γενικές γραμμές, κυμαίνεται μεταξύ 8 λίτρων και 25 λίτρων.
Η κατανάλωση AdBlue ποικίλλει και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Για τα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν μεταξύ 2013 και 2016, η κατανάλωση AdBlue είναι περίπου 1,5 λτ. κάθε 100 λτ. diesel.
Το AdBlue δεν έχει άμεση επίπτωση στη λειτουργία του κινητήρα. Βοηθά στη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών, ώστε να ανταποκρίνονται στα επίπεδα των ευρωπαϊκών προτύπων. Ωστόσο, σε περίπτωση μη συμπλήρωσης της δεξαμενής AdBlue, η απόδοση του κινητήρα μπορεί περιοριστεί ή το όχημα να σταματήσει.
Εάν δεν ξαναγεμίσετε τη δεξαμενή, θα ενεργοποιηθούν άλλα επίπεδα συναγερμού ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση και τις επανεκκινήσεις του κινητήρα. Σε πρώτη φάση, οι ειδοποιήσεις αυτές είναι οπτικές ή/και ηχητικές. Στη συνέχεια, οι επιδόσεις του κινητήρα θα περιοριστούν.
Το τελευταίο στάδιο είναι η μη δυνατότητα επανεκκίνησης του αυτοκίνητου αν δεν γίνει πλήρωση της δεξαμενής AdBlue.
Η μόνη περίπτωση να βρεθούμε σε δύσκολη θέση. Στην περίπτωση αυτή, η απόδοση του κινητήρα μπορεί να περιοριστεί ή ακόμα και να σταματήσει.
Στα περισσότερα οχήματα, μπορεί να απενεργοποιηθεί μόνο αλλάζοντας το λογισμικό στο εγγέφαλο του οχήματος. Αυτό εξαλείφεται η ανάγκη του οχήματος να χρησιμοποιεί AdBlue. Δεν ανάβει προειδοποιητική λυχνία και επίσης δεν δημιουργεί πρόβλημα στον έλεγχο του οχήματος.