DPF

Τι είναι το DPF (φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου);

Το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου (DPF - Diesel Particulate Filter)) ή φίλτρο αιθάλης είναι μία συσκευή που έχει σχεδιαστεί για την αφαίρεση των σωματιδίων πετρελαίου ή αιθάλης από τα καυσαέρια του κινητήρα diesel.
To DPF αποτελείται από ένα κεραμικό συμπαγές στοιχείο κυψελοειδούς δομής με μικροσκοπικά μικρά κανάλια.

Τι ακριβώς κάνει το DPF;

Το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου έχει ανάλογη λειτουργία με το φίλτρο αέρος.
Το φίλτρο αέρος φιλτράρει τον ατμοσφαιρικό αέρα στην εισαγωγή του κινητήρα και στην περίπτωση του φίλτρου σωματιδίων φιλτράρει τα καυσαέρια στην έξοδο του κινητήρα έτσι ώστε να μην επιτρέπει τα βλαβερά σωματίδια αιθάλης να εξέρχονται στην ατμόσφαιρα.

Τι είναι η προειδοποίηση DPF;

Όταν το φίλτρο γεμίσει με σωματίδια σε μεγάλο ποσοστό, τότε στον πίνακα οργάνων ανάβει μια λυχνία που προειδοποιεί ότι έχει γεμίσει το φίλτρο αιθάλης. Εάν το φίλτρο δεν ξεμπουκώσει και η ενδεικτική λυχνία παραμείνει αναμμένη, σημαίνει ότι το DPF είναι εντελώς γεμάτο με σωματίδια, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να τίθεται δύσκολα σε λειτουργία και γενικότερα να μην λειτουργεί σωστά.

Τι είναι η αναγέννηση φίλτρου DPF;

Η αναγέννηση του φίλτρου είναι μία διαδικασία, κατά την οποία το DPF καίει και απομακρύνει την συσσωρευμένη κάπνα από το εσωτερικό του.
Υπάρχουν δύο τύποι αναγέννησης: η ενεργητική και η παθητική. Η παθητική θα συμβεί όταν το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει, εκμεταλλευόμενο τις υψηλές θερμοκρασίες που παράγονται από τα καυσαέριά του. Αν η παθητική αναγέννηση συμβαίνει τακτικά, τότε η συσσωρευμένη αιθάλη θα μπορεί να καεί επαρκώς και να μετατραπεί σε στάχτη. Για να συμβεί η αναγέννηση στο φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων, το αυτοκίνητο θα πρέπει να κινείται για περισσότερο από 20 λεπτά της ώρας και με ταχύτητα μεγαλύτερη των 65 χλμ/ώρα. Αν το DPF δεν μπορεί να αναγεννηθεί παθητικά, θα αναγεννηθεί ενεργητικά ανεβάζοντας τη θερμοκρασία των καυσαερίων που βγαίνουν από την εξάτμιση, ψεκάζοντας περισσότερο καύσιμο στους κυλίνδρους του κινητήρα.

Πως θα καταλάβεις ότι γίνεται αναγέννηση του φίλτρου;

Όταν το DPF αναγεννάται τότε οι ανεμιστήρες του αυτοκινήτου θα αρχίσουν να λειτουργούν, η κατανάλωση του καυσίμου θα αυξηθεί και γενικότερα θα υπάρχει μια έντονη οσμή. Αν το αυτοκίνητο έχει σύστημα start/stop, θα το καταλάβεις από την αυτόματη απενεργοποίησή του.

Τι εμποδίζει την κανονική αναγέννηση;

  • Συχνές μικρές διαδρομές όπου ο κινητήρας δεν ζεσταίνεται.
  • Ένα πρόβλημα με το σύστημα καυσίμου ή την επανακυκλοφορία καυσαερίων (EGR) που προκαλεί υπερβολική αιθάλη.
  • Μια προειδοποιητική λυχνία στον πίνακα οργάνων ή ένας κωδικός βλάβης που είναι αποθηκευμένος στο σύστημα διαχείρισης κινητήρα.
  • Υπέρβαση του προτεινόμενου διαστήματος συντήρησης.
  • Η χαμηλή στάθμη καυσίμου - γενικά λιγότερο από το ένα τέταρτο του ρεζερβουάρ - θα αποτρέψει την εκτέλεση της ενεργητικής αναγέννησης.
  • Ο λανθασμένος τύπος λαδιού κινητήρα - ελέγξτε το βιβλίο οδηγιών χρήσης.

    Προστασία του φίλτρου DPF

  • Δεν πρέπει να αδειάσει το ρεζερβουάρ και να "μείνει" από καύσιμα ο κινητήρας ή να οδηγείτε συνεχώς με λαμπάκι.
  • Η αναγέννηση του φίλτρου σωματιδίων πετρελαίου πρέπει να γίνεται τακτικά για τη διατήρηση της σωστής απόδοσης του. Το όχημά εκτελεί αυτόματα αυτή τη διαδικασία.

          Στις περιπτώσεις που διανύονται μικρές αποστάσεις σε συνθήκες κίνησης πόλης, θα πρέπει να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές ώστε να προστατέψετε και να μην μπουκώσει το φίλτρο DPF:
  • Οδηγείστε το αυτοκίνητό σε πιο ευνοϊκές συνθήκες ανά τακτά διαστήματα, με μεγαλύτερη ταχύτητα σε ανοιχτούς δρόμους, τουλάχιστον για 20 λεπτά, έτσι ώστε να δημιουργούνται συνθήκες αναγέννησης και ο εγκέφαλος του οχήματος να κάνει ανάπλαση του φίλτρου.
  • Η χαμηλή στάθμη καυσίμου - γενικά λιγότερο από το ένα τέταρτο του ρεζερβουάρ - θα αποτρέψει την εκτέλεση της ενεργητικής αναγέννησης.
  • Αποφύγετε την παρατεταμένη χρήση του ρελαντί, το οποίο είναι άσκοπο στην περίπτωση που θέλετε να ζεσταθεί ο κινητήρας.

  • Το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων αν συντηρείται σωστά διαρκεί για περίπου 160.000 χιλιόμετρα.

    Τι χρειάζεται όταν τελειώσει η ζωή του DPF;

    Σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν τρεις λύσεις:

  • Αντικατάσταση με νέο: Είναι ακριβό αλλά η καλύτερη λύση.
  • Εκκαθάριση του φίλτρου: Το φίλτρο αφαιρείται, οι πόροι επιχειρείται να καθαριστούν με τη βοήθεια φαρμάκου και αέρα υψηλής πίεσης, αλλά επειδή η δομή του φίλτρου δεν είναι κατάλληλη για αυτή τη διαδικασία, δεν μπορεί να καθαριστεί πλήρως. Θα ξαναγεμίσει μετά από λίγο κερό.
  • Ακύρωση του φίλτρου: Η πιο φθηνή και μόνιμη λύση αλλα από τον Φεβρουάριο του 2014, ένα DPF που λείπει, όπου τοποθετήθηκε όταν κατασκευάστηκε το όχημα, μπωρεί να οδηγήσει σε πρόβλημα κατά τον έλεγχο στο ΚΤΕΟ.

  • EGR

    Τι είναι η βαλβίδα EGR;

    Είναι ένας εξοπλισμός που βρίσκεται στους κινητήρες μας, για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, είναι ένα σύστημα που επιτρέπει την επανεισαγωγή καυσαερίων που προκύπτουν από την καύση, έτσι μερικά από τα αέρια επανεισάγονται στον κινητήρα μέσω της πολλαπλής εισαγωγής.
    Για την μείωση των οξειδίων του αζώτου (NOx) στα καυσαέρια των κινητήρων εσωτερικής καύσης, χρησιμοποιείται η τεχνική ανακυκλοφορίας των καυσαερίων (exhaust gas recirculation), σε συντομογραφία προκείπτει η γνωστή μας EGR..
    Στα σύγχρονα συστήματα ψεκασμού η βαλβίδα EGR, πέρα από τη μείωση εκπομπής των οξειδίων του αζώτου, συντελεί επίσης και:

  • Στην μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά την λειτουργία με μεσαία και χαμηλά φορτία. Επειδή εισάγεται καυσαέριο στην πολλαπλή εισαγωγής μετά την "πεταλούδα", γίνεται μείωση των “απωλειών πεταλούδας”. Οι απώλειες πεταλούδας, είναι απώλεια ισχύος που καταναλώνεται από τον κινητήρα για την δημιουργία υποπίεσης στην πολλαπλή εισαγωγής, όταν η πεταλούδα γκαζιού είναι κλειστή ή μερικώς κλειστή.
  • Στην αύξηση της γωνίας της προπορείας (αβάνς) (όσο διαρκεί η λειτουργία της EGR ). Το μίγμα είναι λιγότερο ευαίσθητο σε κρουστική καύση, άρα μπορεί να αυξηθεί η προπορεία για καλύτερη απόδοση του κινητήρα.

    Με την λειτουργία της EGR, προφανώς μειώνεται η ισχύς του κινητήρα. Έτσι, η λειτουργία της ακυρώνεται ή μειώνεται στις παρακάτω καταστάσεις λειτουργίας:
  • Στο πλήρες φορτίο ή στην απότομη επιτάχυνση.
  • Στην λειτουργία με κρύο κινητήρα
  • Στο ρελαντί
  • Σε λειτουργία του κινητήρα σε συνθήκες μειωμένου οξυγόνου (μεγάλο υψόμετρο, έλλειψη επαρκούς οξυγόνου στον ατμοσφαιρικό αέρα)
  • Σε πολύ υψηλή θερμοκρασία του αέρα εισαγωγής (για αποφυγή υπερθέρμανσης των μπεκ).

    Υπάρχουν δυο τύποι βαλβίδων EGR:
  • 1- Οι βαλβίδες που ενεργοποιούνται με τη δημιουργία υποπίεσης από την πολλαπλή εισαγωγής. Στους παλαιότερους τύπους η υποπίεση εφαρμοζόταν όταν ο κινητήρας έφτανε σε θερμοκρασία λειτουργίας με κάποιο διακόπτη ON-OFF, συνήθως θερμικό, στους νεότερου τύπου κινητήρες (κατασκευής μετά το 1990) με εντολή γείωσης από την ECU.
  • 2- Οι βαλβίδες που ενεργοποιούνται ηλεκτρονικά, άμεσα, με ηλεκτρικό σήμα από την ECU. Έχουν τα πλεονεκτήματα της γρήγορης απόκρισης, της μεγάλης ροής ενώ επιπλέον δεν καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο.

    Δυσλειτουργίες στο σύστημα EGR

    Οι βλάβες στο κύκλωμα ανακύκλωσης καυσαερίων δεν είναι σπάνιες στους σύγχρονους κινητήρες. Ο έλεγχος, της βαλβίδας EGR εάν πρόκειται για κύκλωμα με ηλεκτρική βαλβίδα μπορεί να γίνει εύκολα.

    Πιθανές δυσλειτουργίες:

  • Ακανόνιστη λειτουργία στο ρελαντί
  • Κραδασμοί
  • Μειωμένη ιπποδύναμη
  • Ο κινητήρας περνά σε κατάσταση περιορισμένης λειτουργίας

    Πιθανές βλάβες της βαλβίδας EGR:

  • Βαλβίδα σφικτή
  • Η βαλβίδα κολλά και δεν ανοίγει
  • Η επιφάνεια του ανοίγματος της βαλβίδας έχει περιοριστεί από επικαθίσεις.

    Λύσεις:

  • Αντικατάσταση με νέο: Είναι ακριβή λύση.
  • Ακύρωση του φίλτρου: Η πιο φθηνή και μόνιμη λύση.

  • AdBlue

    Τι είναι το AdBlue;

    Το AdBlue είναι ένα υδατικό διάλυμα που αποτελείται από 32,5% ουρία υψηλής καθαρότητας και 67,5% απιονισμένο νερό.
    Το AdBlue σε συνδυασμό με την τεχνολογία εκλεκτικής καταλυτικής αναγωγής, μετατρέπει το 85% των οξειδίων του αζώτου, σε αβλαβές άζωτο και υδρατμούς.
    Εγχέεται στο σωλήνα της εξάτμισης, που βρίσκεται πριν από τον καταλύτη SCR και μετά τον κινητήρα.

    Τι είναι η τεχνολογία SCR;

    Η SCR (Selective Catalytic Reduction: Εκλεκτική Καταλυτική Αναγωγή) είναι το όνομα μιας από τις τεχνολογίες επεξεργασίας καυσαερίων για τα οχήματα ντίζελ, μέσω της οποίας μετατρέπονται τα οξείδια του αζώτου σε υδρατμούς και άζωτο, χάρη στη χρήση του AdBlue. Ο αέρας που αναπνέουμε αποτελείται από 80% άζωτο, το οποίο είναι εντελώς ακίνδυνο. Όταν θερμανθεί μέσα στο σωλήνα της εξάτμισης, το AdBlue αποσυντίθεται σε αμμωνία και διοξείδιο του άνθρακα. Όταν τα οξείδια του αζώτου NOx αντιδράσουν με την αμμωνία μέσα στον καταλύτη, τα επιβλαβή NOx μετατρέπονται σε αβλαβές άζωτο και νερό.
    Συνήθως χρησιμοποιείται σε βαρέα οχήματα όπως φορτηγά, λεωφορεία, αλλά τα τελευταία χρόνια βλέπουμε συχνά την χρήση AdBlue και σε πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα τελευταίας τεχνολογίας. Με την εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας οι εταιρίες έχουν επιτύχει πολύ σημαντική μείωση των NOx, που αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

    Είναι το αυτοκίνητό μου εξοπλισμένο με την τεχνολογία SCR;

    Για να μάθετε αν το αυτοκίνητό σας είναι εξοπλισμένο με την τεχνολογία SCR, μπορείτε να ανατρέξετε στο εγχειρίδιο του οχήματος σας ή να επικοινωνήσετε με την αντιπροσωπεία. Επίσης, αν παρατηρήσετε το χαρακτηριστικό στόμιο πλήρωσης της δεξαμενής AdBlue στο αυτοκίνητο, τότε το αυτοκίνητό σας είναι εξοπλισμένο με SCR.

    Πού βρίσκεται ο σωλήνας πλήρωσης AdBlue στο αυτοκίνητό μου;

    Η θέση του σωλήνα πλήρωσης ρεζερβουάρ AdBlue εξαρτάται από το μοντέλο του οχήματός σας. Σε ορισμένα μοντέλα βρίσκεται δίπλα στο στόμιο πλήρωσης diesel. Σε άλλα είναι στο πορτμπαγκάζ και σε άλλα οχήματα είναι κάτω από το καπό.

    Ποια είναι η χωρητικότητα της δεξαμενής AdBlue;

    Η χωρητικότητα της δεξαμενής AdBlue εξαρτάται και πάλι από το μοντέλο του οχήματός σας. Σε γενικές γραμμές, κυμαίνεται μεταξύ 8 λίτρων και 25 λίτρων.

    Ποια είναι η κατανάλωση AdBlue σε σύγκριση με την κατανάλωση καυσίμων;

    Η κατανάλωση AdBlue ποικίλλει και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Για τα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν μεταξύ 2013 και 2016, η κατανάλωση AdBlue είναι περίπου 1,5 λτ. κάθε 100 λτ. diesel.

    Έχει το AdBlue κάποιο αντίκτυπο στην απόδοση του κινητήρα;

    Το AdBlue δεν έχει άμεση επίπτωση στη λειτουργία του κινητήρα. Βοηθά στη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών, ώστε να ανταποκρίνονται στα επίπεδα των ευρωπαϊκών προτύπων. Ωστόσο, σε περίπτωση μη συμπλήρωσης της δεξαμενής AdBlue, η απόδοση του κινητήρα μπορεί περιοριστεί ή το όχημα να σταματήσει.

    Τι θα συμβεί αν δεν ξαναγεμίσω τη δεξαμενή AdBlue;

    Εάν δεν ξαναγεμίσετε τη δεξαμενή, θα ενεργοποιηθούν άλλα επίπεδα συναγερμού ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση και τις επανεκκινήσεις του κινητήρα. Σε πρώτη φάση, οι ειδοποιήσεις αυτές είναι οπτικές ή/και ηχητικές. Στη συνέχεια, οι επιδόσεις του κινητήρα θα περιοριστούν.
    Το τελευταίο στάδιο είναι η μη δυνατότητα επανεκκίνησης του αυτοκίνητου αν δεν γίνει πλήρωση της δεξαμενής AdBlue.

    Μπορεί να ακυρωθεί η χρήση του AdBlue και πως;

    Η μόνη περίπτωση να βρεθούμε σε δύσκολη θέση. Στην περίπτωση αυτή, η απόδοση του κινητήρα μπορεί να περιοριστεί ή ακόμα και να σταματήσει.

    Στα περισσότερα οχήματα, μπορεί να απενεργοποιηθεί μόνο αλλάζοντας το λογισμικό στο εγγέφαλο του οχήματος. Αυτό εξαλείφεται η ανάγκη του οχήματος να χρησιμοποιεί AdBlue. Δεν ανάβει προειδοποιητική λυχνία και επίσης δεν δημιουργεί πρόβλημα στον έλεγχο του οχήματος.